Materiały wykorzystywane w produkcji samochodów

Ewolucja w konstrukcji pojazdów rozpędziła się na dobre. Auta nie tylko stają się coraz bardziej opływowe również zmianie ulegają stopy metali z których jest zbudowane nadwozie. Od roku 1990 użycie aluminium w pojazdach cywilnych wzrosło trzykrotnie. Producenci pojazdów mogą sterować wagą, co za tym idzie ekologicznością, a ta w dzisiejszych czasach odgrywa bardzo ważną rolę w motoryzacji. Zmiana wagi auta o 1% z silnikiem benzynowym powoduje zmniejszenie spalania o 0,33%. Już w roku 1908 Bugatti stworzyło prototyp o nazwie Type 10 którego karoseria była wykonana w całości z aluminium. Z racji na swoją plastyczność produkt ten nie przyjął się na większą skalę. Pierwszym aluminiowym autem okrzyknięto Audi A8. Niemiecki koncern w roku 1994 wypuszcza do seryjnej produkcji model którego karoseria jest wykonana w całości ze stopu aluminium. Opisywany metal w przemyśle automotive jest stosowany w połączeniu z krzemem, miedzią, magnezem i manganem. Jednak nadal w produkcji poszycia zewnętrznego auta króluje stal. Jest to cięższy materiał ale i tańszy w produkcji.

Różnice między aluminium a stalą

Powróćmy jednak do najistotniejszej dla techników PDR różnicy między lekkim stopem aluminium a cięższą stalą. Wydawać mogło by się że skoro aluminium jest plastyczne to i wgniecenia można łatwiej usunąć. Nic bardziej mylnego, rożne domieszki powodują większą twardość materiału, a co za tym idzie stopień trudności naprawy rośnie. Nie wszystkie szkody można uratować przed lakierowaniem. Jest również druga strona medalu. Biorąc jako przykład wgniecenie na prostej powierzchni maski, blacha aluminiowa nie poddaje się rozciągnięciu w takim stopniu jak stal. Przy usuwaniu ostrego punktu nawet o nie dużych rozmiarach na zwykłym metalu można się spotkać z efektem „klikania”. Podczas naprawy uszkodzenia nadmiar blachy uwidacznia się w postaci górki, a przy próbie wyrównania tego miejsca pojawia się z powrotem wgniecenie. O taki efekt dużo ciężej na materiale z aluminium.

 

Jak prawidłowo wycenić uszkodzenie?

Powstaje pytanie jak uniknąć złej wyceny z racji na nie uwzględnienie aluminium? Zdecydowanym numerem jeden pomocnym w rozróżnieniu opisywanych materiałów jest magnes. Należy sobie radzić również w momentach gdy nie mamy wspomnianego wcześniej magnesu. Po otwarciu maski można wyczuć zdecydowaną różnicę w wadze elementu. Często w autach klasy premium oprócz maski spotykamy się z aluminiowymi przednimi błotnikami oraz drzwiami, rzadziej dachami. Producenci stosują inne materiały przy produkcji tych samych modeli. Jednym z przykładów może być BMW serii 5 Modelu F10 posiada w swojej gamie drzwi z lekkiego stopu jaki i zwykłego materiału. W pozostałych klasach pojazdów również napotykamy aluminiowe elementy dla tego należy być czujnym i zawsze do wyceny brać magnes (w moim przypadku pobijak z magnesem). Podsumowując najczęstszym elementem karoserii zrobionym z lekkiego materiału jest maska, kolejne na liście są błotniki, drzwi, sporadycznie pokrywy bagażnika, dachy, natomiast najrzadziej spotykamy się z aluminiowym słupkiem oraz tylnym błotnikiem.

Czego nie damy rady naprawić metodą PDR?

Materiały opisywane w dalszej części nie podlegają naprawie PDR ale warto pochylić się nad nimi by uniknąć zaskoczenia w przypadku ich spotkania.

Kompozyt zbrojony włóknem węglowym czyli carbon miał służyć w przemyśle lotniczym oraz kosmicznym. Jednak zapotrzebowanie na rynku motoryzacyjnym wymusiło na firmach produkujących auta korzystanie z takich kompozytów. Przykładem jest Lexus LFA w którym aż 65% struktury nadwozia jest zrobionych z tego ultra lekkiego przy czym wytrzymałego materiału. Można spotkać coraz więcej modeli wykorzystujących Carbon Fiber Reinforced Plastics (właściwa nazwa Carbonu) jednak Lexus jest dobrym przykładem ponieważ jako pierwszy na szeroką skalę zastosował ten materiał.

Niektóre części mogą być zrobione ze stopów magnezowych. Rzadko występują w karoserii pojazdu, ich cechą jest niska masa, obniżona wytrzymałość, wysoka podatność na złamania oraz duża wrażliwość na korozje.

Kolejnym materiałem wykorzystywanym w przemyśle motoryzacyjnym jest tworzywo sztuczne. Głównie w samochodach sportowych występują kompozyty polimerowe ale tez możemy spotkać takie pojazdy jak Trabant którego karoseria była wykonana z Duroplastu – żywicy wzmocnionej włóknami bawełny. Dobrym przykładem są również niektóre modele Smarta. Dach, maska, poszycie drzwi i błotniki są z plastiku.

Ciężko przewidzieć z jakiej technologii przy tworzeniu karoserii będą korzystać producenci za parę lat ale jedno jest pewne, stal jest bezkonkurencyjna i nie zamierza ustąpić miejsca.

Interesujesz się tematyką związaną z PDR? Dołącz do naszej grupy na Facebooku! 

 

 


Po gradobiciu dzwoń!

Nasi konsultanci chętnie odpowiedzą na Twoje wszelkie pytania.
Wykorzystujemy cookies!

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czytaj więcej

Akceptuję
Akceptuję