Jaka jest cena za to wgniecenie?

Problem przy wycenie wgniecenia parkingowego dotyczy zdecydowanej większości techników. „Jaka jest cena za to wgniecenie”, „Ile wziąć za usunięcie szkód po gradobiciu” itp.  to zagadnienie pojawia się dosłownie wszędzie. Począwszy od forum internetowego, przez facebook’a kończąc na rozmowach miedzy technikami. Czasami mam wrażenie że jest to problem starszy od samej techniki PDR

Na wycenę wgniecenia wpływa wiele czynników które musimy wziąć pod uwagę. Wyjdźmy od ceny podstawowej 100 zł i zacznijmy od wstępnej kwalifikacji wgnieceń wg kształtu.

Dołącz do naszej grupy na Facebooku.

 

 

1.Foremne wgniecenia (grad, kasztany) – stopień trudności : łatwy – Uszkodzenia występują zazwyczaj w grupach, a z pomocą wyceny w przychodzi dobrze znany Gradomat.pl. W takich sytuacjach należy być ostrożnym bo cena może przewyższyć wartość pojazdu.

 

 

2.Podłużne, pionowe bądź poziome (uderzenie drzwi) – stopień trudności : średni – te uszkodzenia wymagają dużo wysiłku od technika PDR ponieważ znajdują się w niewygodnych miejscach. Często są to ostre wgniecenia posiadające ubytek lakieru bądź rysy. Cena jest zależna od długości oraz głębokości.

 

3.Duże płytkie (otarcia, odciśnięcia) – stopień trudności : średni – nie wygląda na skomplikowane ale niestety czasochłonne. W tym przypadku należy prawidłowo pracować z lampą. Dużo *cross check’ów[1] pozwoli uzyskać równą powierzchnię, a odpowiednie oddalenie lampy sprawi ze unikniemy *low spot’ów [2]i *high spot’ów[3]

4.Ostre, głębokie (uderzenie ostrego przedmiotu) – stopień trudności : trudny – bardzo często w parze z takim uszkodzeniem idzie rozciągnięcie blachy. Nie zależnie od tego jak delikatnie będziemy pracować, gdy *granica sprężystości [4] została przekroczona jesteśmy zmuszeni do użycia maszyn typu Hot box bądź Big Dent Maschine co zwiększa koszty naprawy. Więcej o tych maszynach możecie przeczytać na stronie pdrexpert.pl w zakładce blog.

 

5.Na rancie (wszystkie przyczyny) – stopień trudności : trudny – blacha jest na tyle twarda że nawet najmniejszy błąd w próbie usunięcia uszkodzenia wiąże się z powstaniem piksela[5] bądź co gorsze, pęknięciem lakieru. Praca opiera się na bardzo delikatnych ruchach oraz systematycznym i mozolnym podnoszeniu całej powierzchni rantu.

 

Zachowanie materiałów podczas napraw PDR

Dalszym etapem jest określenie materiału na którym znajduje się wgniecenie. Więcej na temat pracy na różnych materiałach znajdziecie w moim poprzednim wpisie – Zachowanie materiałów podczas napraw PDR. Stal jest pierwszym z dwóch i  zdecydowanie najpopularniejszym surowcem z którego jest wykonana karoseria samochody. Stop aluminium to drugi materiał i nieco trudniejszy w pracy. Jest mniej elastyczny co za tym idzie więcej siły należy użyć przy usuwaniu wgniecenia. Cena wgniecenia na aluminium powinna być wyższa nie mniej niż 33 % wartości takiego samego wgniecenia na stali.

 

Prawidłowe określenie powierzchni na której będziemy pracować

Teraz czas na określenie powierzchni na której będziemy pracować. Mowa w tej części artykułu o powierzchniach horyzontalnych i wertykalnych (poziomych i pionowych).  Maska, dach, górna część klapy bagażnika są zaliczane do pierwszej grupy (horyzontalne). Praca na wymienionych elementach odbywa się na prostej postawie, oraz z łatwością można dokonywać z każdej strony cross check przez co wgniecenie zostaje usunięte szybko i bez większego wysiłku. Przechodząc na części wertykalne takie jak błotniki, drzwi, słupki, dolna część klapy bagażnika napotykamy na takie problemy jak gimnastyka ciała, brak możliwości cross check’u z każdej pozycji.

 

*[1] Odpowiednie ustawienie lampy bądź tablicy refleksyjnej.
*[2] Jest to obniżone  obszar względem powierzchni elementu.
*[3] Jest to antonim terminu low spot.
*[4] Jest nazywana również granicą plastycznośći. W czasie uszkodzenia materiał zaczyna się trwale wydłużać.
*[5] Punkt powstały na wskutek zbyt mocnego nacisku, uderzenia.

 

 

Określenie dostępu do wgniecenia

Kolejnym elementem wyceny jest sposób dojścia do wgniecenia. Ciężko określić na pierwszy rzut oka możliwości dostępu jednak każdy technik z choćby najmniejszym doświadczeniem posiada informacje o budowie samochodu co daje możliwości przewidzenia sposobu pracy. Zakładając że dostęp jest bardzo dobry, taki jak na otwartych powierzchniach maski czy dachu, należy policzyć cenę podstawową. Idąc dalej stopień trudności rośnie a czas naprawy się wydłuża, a za tym idzie wzrost ceny analogicznie do stopnia dostępu bądź jego braku.

 

Określenie stopnia uszkodzenia

Nie należy pomijać stopnia uszkodzenia lakieru bądź ogólnego stanu elementu. Pracując na oryginalnej powłoce lakierniczej ryzyko jej uszkodzenia jest minimalne, wręcz znikome. Gdy karoseria została już wcześniej poddana naprawie blacharsko lakierniczej ryzyko pojawienia się pęknięcia lakieru znacząco wzrasta, nie wspominając o pracy metodą glue pulling w którym prawdopodobieństwo oderwania lakieru jest ogromne. W przypadku problematycznych wgnieceń z wtórnie nakładaną warstwą lakieru czas naprawy staje się dłuższy i także w tym przypadku naliczany jest dodatkowy procent do ceny podstawowej. Kolor matowy również jest godny wyższej ceny ponieważ praca na nim jest dość ryzykowna, nawet najmniejszy błąd może trwale uszkodzić ten coraz częściej spotykany lakier.

Chcesz zobaczyć więcej naszych realizacji polub nasz Fanpage

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania - PDR

 

Często klienci przyjeżdżają z zamiarem usunięcia większej ilości wgnieceń lub wyczyszczenia całego auta z nierówności. Biorąc pod uwagę tę okoliczność należy zwiększać rabat za każde kolejne wgniecenie, tak aby klient gdy już przyjechał do serwisu PDR również zechciał usunąć resztę uszkodzeń.

 

Podsumowując określenie wartości usługi jest bardzo trudne, wiele czynników wpływa na cenę co daje spore pole do popełnienia błędu. Ten artykuł ma za zadanie uświadomić w jak wielu miejscach technicy PDR robią błędy i mam nadzieję że wycena choć odrobinę stanie się łatwiejsza.


Po gradobiciu dzwoń!

Nasi konsultanci chętnie odpowiedzą na Twoje wszelkie pytania.
Wykorzystujemy cookies!

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czytaj więcej

Akceptuję
Akceptuję